piątek, 18 listopada 2016

Jelita a zdrowie człowieka




Zdrowe jelita to podstawa funkcjonowania sprawnego organizmu. Mikrobiota jelitowa, czyli nasze zdrowe bakterie "mieszkające" w jelitach mają wpływ na nasze samopoczucie, na inne organy, ale także na mózg. Jelita aż w 80% wpływają na mózg, natomiast mózg na jelita jedynie w 20%. Zaburzenia mikroflory jelitowej prowadzą do szeregu chorób i zaburzeń. .
Florę jelitowym nabywamy od matki w trakcie porodu, dlatego tak ważne jest dbanie o jelita w trakcie ciąży oraz w okresie laktacji. Badania pokazują, że planowane cesarskie cięcie oraz karmienie dziecka mlekiem modyfikowanym na starcie stawia mikroflorę dziecka w gorszej pozycji. Taki młody organizm w przyszłości jest narażony na częste infekcje, alergie oraz nadwrażliwości pokarmowe, inculinooporność, cukrzycę typu II, depresję, a także chroniczne zmęczenie. Sposobem na poprawę stanu jelit noworodka jest wdrożenie odpowiedniej probiotykoterapii już od pierwszych chwil narodzin, bowiem do 3-go roku życia jesteśmy w stanie znacznie wpłynąć na mikroflorę młodego organizmu. Jednak wraz z wiekiem nasza mikroflora ulega zmianie, dlatego jej skład będzie się różnił u dziecka, osoby dorosłej oraz u osób starszych. Jedynie 30% flory jelitowej ludzi jest wspólna, natomiast kolejne 70% zależy tylko i wyłącznie od naszego stylu życia

Jaka jest rola jelit w organizmie człowiek?
-trawienie pokarmu oraz wchłanianie produktów procesu trawienia,
-zwrotne wchłanianie wydzielanych płynów,
-usuwanie niestrawionych resztek pokarmów oraz eliminacja produktów przemiany materii,
-odporność GALT (tkanka limfatyczna występująca w obrębie przewodu pokarmowego),
-przekształcanie serotoniny w tryptofan

Dlaczego zdrowe jelita są tak ważne?
-dobra kondycja jelit zapewnia sprawne funkcjonowanie całego organizmu człowieka,
-ze źle działającego przewodu pokarmowego wywodzi się wiele chorób: refluks, wzdęcia, biegunki, zespół jelita nadwrażliwego, zaparcia, ale również dolegliwości nie związane z przewodem pokarmowym, takie jak: zespół chronicznego zmęczenia, problemy z zasypianiem, depresja, choroby z autoagresji oraz nowotworowe,

Jaki jest cel sprawnie działających jelit?
-dostarczenie materiału do odbudowy tkanek,
-dostarczenie substancji energetycznych na potrzebne procesy życiowe,
-odporność oraz regulacja układu immunologicznego,

W jaki sposób niszczymy mikroflorę jelitową?
-poprzez stosowanie antybiotyków, ale również Niesteroidowych Leków Zapalnych,
-wysokoprzetworzoną żywnością,
-długo trwającym stresem zarówno psychicznym, ale i fizycznym- zwłaszcza przez zawodowych sportowców,
-alkoholem,
-ciążą oraz podróżami,
-wiekiem (proces starzenia),
-inwazyjnymi terapiami, jak np. radioterapia,
-stylem życia- zbyt czyste życie, tym gorsza kondycja naszej mikroflory

Podsumowując jelita to nasz drugi mózg, a jej zaburzenie znacząco wpływa na nasze zdrowie oraz samopoczucie. Jeśli cierpisz na nawracające infekcje górnych dróg oddechowych, pęcherza, nietolerancje czy alergie, walczysz z chorobą autoimmunologiczną, nowotworem, planujesz ciążę lub po prostu masz gorsze samopoczucie, jesteś często zmęczona/y w pierwszej kolejności zadbaj o swoje jelita.

środa, 16 listopada 2016

Laktoferyna, czyli wspomóż swoją odporność



Laktoferyna, czyli naturalny regulator układu immunologicznego i stymulator odporności. Jest to białko występujące naturalnie w siarze (czyli pierwszym mleku matki), łzach, ślinie oraz neutrofilach, czyli we wszystkich płynach ustrojowych, w których jest konieczna szybka obrona organizmu przed drobnoustrojami.

Jedną z kluczowych właściwości laktoferyny jest wiązanie żelaza. O podobieństwie tego białka do żelaza świadczy już sama nazwa „laktoferyna” , bowiem „lacto” oznacza „mleczy”, a „ferrum”- „żelazo”. Stąd jej właściwości wspomagające odporność organizmu.
Pisząc inaczej, patogeny, aby mogły się rozmnażać potrzebują stałego dostępu do żelaza, dlatego laktoferyna wiążąc jony żelaza działa na patogeny bakteriobójczo. Chroni organizm zarówno przed bakteriami, ale także wirusami poprzez blokowanie dostępnych receptorów, a tym samym zapobiega przenikaniu wirusa do atakowanej komórki.

Inne zalety laktoferyny to hamowanie rozwoju pasożytów oraz grzybów. Jest bardzo przydatna w sytuacjach zwiększonej podatności na infekcje, ale także w trakcie jej trwania, aby przyśpieszyć proces powrotu do zdrowia.

Laktoferynę mogą sotsować już noworodki od pierwszych dni życia. A w szczególności jest zalecana u wcześniaków oraz dzieci, które nie są karmione naturalnym mlekiem matki lub przyszły na świat za pomocą cesarskiego cięcia.
Laktoferyna jest także polecana w leczeniu trądziku oraz atopowego zapalenia skóry, ale również jako prebiotyk poprzedzający przyjmowanie probiotyków, jeżeli inne formy prebiotyków są źle tolerowane.

Laktoferyna ma także korzystny wpływ na dysbiozę jelitową, a dokładniej wspomaga namnażaniu dobrych bakterii jelitowych. Co więcej może być stosowana przez ludzi, u których stwierdzono nietolerancję laktozy, czy białek mleka.

wtorek, 8 listopada 2016

Carb Back Loading




Carb back loading jest modelem żywienia zakładającym dostosowanie pory spożywania węglowodanów i tłuszczy do naturalnego rytmu naszego organizmu. W dużym skrócie chodzi tu przede wszystkim o jak najlepsze wykorzystanie wydzielania przez nasz organizm insuliny, ponieważ insulina jest najbardziej anabolicznym hormonem ludzkiego organizmu. Najwięcej insuliny trzustka wydziela po zjedzeniu węglowodanów. Dlatego głównym założeniem carb back loading jest spożywanie węglowodanów w okresie okołotreningowym, tak aby pobudzać organizm do budowania masy mięśniowej i spalania tkanki tłuszczowej.

carb back loading jest dobrym wyborem żywieniowym dla ludzi trenujących wieczorami lub późnymi popołudniami, którzy większą część dnia spędzają mało aktywnie. Oznacza to, że jeśli masz siedzącą pracę, wieczorem wychodzisz na godzinkę na siłownię lub fitness, taki rodzaj odżywiania może być dla Ciebie dobrym wyborem. Przede wszystkim zapanujesz nad ciągłym skokami insuliny, co przełoży się na pewno na mniejsze odkładanie tkanki tłuszczowej.

Większość ludzi nie potrzebuje w swojej diecie aż tylu węglowodanów, ile zjada każdego dnia.
Zaczynając dzień od owsianki dostarczasz do swojego organizmu węglowodany, które mają dostarczyć Ci energii, a jak chcesz wykorzystać tą energię prowadząc samochód lub siedząc za biurkiem w pracy??
Spożywanie większej ilości węglowodanów w stosunku do aktywności jaką wykonujemy w ciągu dnia w dłuższej perspektywie czasu skutkuje magazynowaniem tkanki tłuszczowej, ale również szeregiem chorób jak, np. insulinooporność, cukrzyca itp.


Jakie śniadanie więc wybrać??
Szablonowy carb back loading zakłada, że śniadanie jest całkowicie pomijane. Pierwszy posiłek zjada się po około 2-3 godzinach od wstania lub wypija się bulletproof coffee- czyli kuloodporną kawę (mocna kawa z dodatkiem oleju MCT).

Następnie do późnych godzin popołudniowych spożywa się wyłącznie posiłki białkowo- tłusczowe takie jak choćby jajecznica na boczku, kawałek tłustego mięsa lub rosół z kości.

Przedtreningowo ponownie pojawia się kuloodporna kawa, ale nie jest ona konieczna.
Następnie około godziny 17 - 19 następuję trening, a po treningu posiłek ze sporą dawką węglowodanów oraz białka.

Tak pierwotnie wyglądał system żywienia na carb back loading w dzień treningowy. Obecnie można spotkać wiele modyfikacji tego systemu żywienia, dostosowany do konkretnej osoby.
Dzień bez treningu w tym systemie żywienia jest zawsze dniem z niską zawartością węglowodanów. Co oznacza, że cały dzień jest oparty na posiłkach białko + tłuszcz z dodatkiem warzyw.